2018. július 20., péntek, 06:00
Címkék: acélgyártás acélipar bevonat bevonattechnika csigahajtómű hajtástechnika Henkel ISD Dunaferr Zrt. Loctite
Cikkünk címe eredetileg egy 8 évvel ezelőtt a Dunaferr-ről készített film címe volt, ami időközben a gyár és a város szimbiózisának jelszava is lett. Tény, hogy kevés olyan gyárba látogathatunk el hazánkban, amely szinte egy külön világot alkot, várost képvisel az őt befogadó városon belül is. Az 50-es években épített Dunai Vasmű számos eredeti berendezése még napjainkban is működik az ISD Dunaferr gyártási folyamataiban. A régi berendezések azonban számos karbantartási kérdést is felvetnek, amihez kincset ér a beszállítói oldalról érkező szaktanácsadás.
A nyersvasgyártás a vas- és acélkohászat technológiai folyamatának alapvető fázisa. Mivel a vas a természetben legfeljebb a meteoritokban fordul elő színfém formájában, ezért azt ércből kell előállítani kohászati eljárásokkal. A tűzi kohászat során a vasércből az oxigént redukálással eltávolítják. A redukálóanyagként használatos koksz (szénből a levegő kizárása mellett hevítéssel előállított tüzelőanyag) egyben a megfelelő hőmérsékletet is biztosítja az égés során.
A koksz lehűtésére két alapvető, széles körben alkalmazott megoldás létezik: vagy vízzel, vagy inert gázzal, nitrogénnel végezhető el. A vízzel oltás során a közeg minden apró szemcsét magával sodor, tehát üledék keletkezik, a száraz oltás mellékhatása viszont a nagymértékű porképződés a mikronos mérettartományban – részben kokszpor, részben már elégett koksz, tehát hamu. A naponta akár több tucat köbméterben keletkező melléktermék elektrofilterrel, zsákos szűrővel stb. gyűjthető össze, az újrahasznosításukra pedig kidolgoztak egy olyan módszert, amelynek során azt visszahelyezik a technológiai folyamat elejére, vagyis visszakeverik a szénelegybe. A szénbe kevert kokszpor elősegíti, hogy a koksz a levegőtől elzárt hevítés során nagyobb darabokká égjen össze – a kohókoksz optimális mérete 25–55 mm, az öntödei koksz esetében pedig 80–130 mm.
A kokszpor benedvesítésére is szolgáló csigás adagoló lapátjai
A művelet során azonban problémát jelent a mikroméretű részecskék kezelése, hiszen azok a bekeverésnél felhőként terítenék be az üzemet. Az ISD Kokszoló Kft. 2009 tavaszán szerezte be a folyamathoz a nedvesítő csigát, amivel a kokszpor benedvesítve adagolható a szénelegybe. A kokszpor tárolása zárt betonsilóban történik. A betonsiló aljára egy tolózár, egy cellás adagoló és a Dustfix nedvesítő csiga került beépítésre. A csigában három fúvóka permetez vizet a kokszporra, és speciálisan kialakított lapátok (levelek) keverik össze és tolják előre a benedvesített masszát egészen a szénelegyet tartalmazó szállítószalagig.
A nedvesítő csigához vásárolt lapátszett 8-9 hónapig volt képes teljesíteni a feladatot, amíg teljesen elkopott. Az ISD Kokszoló Kft. ezután a gyártótól egy póttengelyt szerzett be, ami már csak fél évig bírta az extrém megterhelést. „A lapátok tolófelületének eltűnése a gyártásban is fennakadásokat okozott – mondta el Dukai István, az ISD Kokszoló Kft. vezető karbantartási szakértője. – A benedvesített massza egyre nagyobb rétegekben rakódott fel a csiga leveleire, és a gépkezelők a kiszámíthatatlan áteresztőképesség miatt az előírt 6-8 százalékos kokszporarányt nem tudták tartani a műveletek során.” A felhegesztett lapátokon erős korrózió nyomai látszódtak, ezért a Kokszoló szakemberei nem is annyira a kopásban, hanem inkább a rozsdában látták az elhasználódás okát (a műszak végén a gépek előírt kijáratása nem mindig történik meg, és a csigában maradó nedves, korrozív anyagokat tartalmazó kokszpor komoly maróhatást tud kifejteni).
A kokszpor benedvesítésére is szolgáló csigás adagoló lapátjai
Az ISD Kokszoló Kft.-vel napi kapcsolatban álló és száz különböző problémára száz megoldást szállító Henkel a probléma megoldására a lapátok bevonatolását javasolta. A Kokszoló kísérletezésbe kezdett, és különböző csigalevél koncepciókat készíttetett. Az első az eredeti lapátokhoz hasonlóan felhegesztéssel készült, a másodikat egészen a csonkig felhegesztették, három másikat pedig különböző anyag-összetételű bevonattal alakították ki. A kísérleti lapátokat berakták a csigába, de a próbálkozások nem jártak látványos eredményekkel: a különböző módszerekkel kialakított lapátok szinte mind az eredeti alkatrészek sorsára jutottak, és hónapokon belül elhasználódtak.
Egyedül a Henkel által készített polimer kompozit kerámia bevonat váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A bevonathoz a Henkel a Loctite PC 7228 alaprétegre PC 7219 és PC 7226 bevonóanyagokból kombinációt készített, és erre került rá a PC 7117 bevonat. A réteges kialakításból több előny származik: egyrészt így szemrevételezéssel is felmérhető a kopás mértéke – ha előtűnik a fehér PC 7228 alapréteg, akkor ideje felkészülni a cserére, vagy javításra. Másrészt az egyes rétegek tartósság és csúszóképesség szempontjából is különböznek: a PC 7117 réteg által kölcsönzött sima felület megkönnyíti a gépindítást.
Elhasználódott lapátok
Az egymás mellé felszerelt felhegesztett, illetve bevonatolt lapátokon néhány hónap használat múlva látványos különbség mutatkozott: míg a felhegesztett csigalevél ismét az erős elhasználódás jeleit mutatta, addig a bevonatolt lapát újszerűnek látszott. A döntés nem is váratott magára: az ISD Kokszoló Kft. egy teljes garnitúrát rendelt a Henkel bevonattal ellátott lapátokból. A high-tech bevonatolt lapátokkal felszerelt tengely immár három éve teljesít szolgálatot a nedvesítőcsigában, az alkalmazási körülmények nem szelídültek, de az eredmények összehasonlíthatatlanul jobbak az eredeti gyári levelek teljesítményéhez képest. Három év alatt a lapátok nem koptak többet, mint amennyi a kísérleti időszak alatt megmutatkozott. „Az arányok szemléltetéséhez: az eredetileg alkalmazott mintegy 20 mm bevonatrétegből három év intenzív használat után is megvan még nagyjából 19 mm – ismertette Dukai István a tapasztalatait. – A Henkel szakértőivel tehát már arról tudtunk egyeztetni, hogy a következő szettet talán már nem is kell ilyen vastag bevonatolással ellátnunk. Mert a követező garnitúrát is a Henkeltől rendeljük meg, ez az eredmények ismeretében nem is lehet kérdés.”
„Kevés akkora cég van Magyarországon, mint az ISD Dunaferr Zrt., és egy ragasztókat, tömítőanyagokat és felületkezelő bevonatokat gyártó cég számára szinte minden négyzetméteren kínál lehetőségeket a dunaújvárosi acélgyártó – árulta el Husztra Attila, a Henkel Magyarország Kft. karbantartási szaktanácsadója. – Ennek megfelelően hetente látogatok el a vállalathoz, igyekszem minden részlegben megismerni a felmerülő problémákat, megoldásokat javasolni azokra, és felmérni a megoldás sikerességét. Vannak proaktív kapcsolattartók, akik előre jelzik nekem a gyártás során tapasztalt problémákat, de az esetek nagy részében időnként meglátogatom az egyes részlegeket, és a beszélgetések során jönnek elő a problémák, amikre megoldást javasolhatunk. Az esetek 99 százalékában a meglévő termékpalettából találunk megoldást, ami adott esetben azt is jelentheti, hogy kiterjesztjük az anyag eredeti felhasználási területét.”
Egymás mellett a felhegesztett és a bevonatolt csigalevél
Ami a gazdaságossági számításokat illeti: a gyári megoldásokból az ISD egy év alatt két garnitúrát koptatott el. Ezek árából már bőven kihozható egy Henkel-bevonatolt tengely is, amely már három éve teljesít hibamentesen szolgálatot, és még 1-2 év hátravan az élettartamából – bár a kopás természetéhez hozzátartozik, hogy a kezdetben kismértékű elhasználódás az idő előrehaladásával egyre gyorsul. A bevonatolás eredményessége azonban nagymértékben a felületkezelés függvénye: mivel az ISD a lapátok bevonatolását már az alaptest kialakítása után a Henkel tanácsainak megfelelően szakemberekre bízta, akik a felület kialakítását is szakszerűen végezték el, ezért a megtapadt bevonat is tökéletesen képes ellátni a feladatát. „A költségmegtakarítás és a folyamat biztonsága mellett nem elhanyagolható előny a karbantartó osztály tehermentesítése sem – összegezte a pozitív tapasztalatokat Dukai István. – Van az üzemekben elég elhasználódott gép, amivel foglalkoznunk kell, így nagy áldás minden olyan megoldás, berendezés, amely nem igényli a mindennapos foglalkozást.”
Molnár László
Kétkomponensű, fehér színű, ecsetelhető, önterülő, fényes, kerámiatöltésű, nagyon sima, magasfényű, alacsony súrlódással rendelkező felületet képező epoxi bevonóanyag fémfelületek védelmére finom részecskék által okozott kopással szemben.
Loctite PC 7219
Szürke színű kerámiatöltésű kétkomponensű epoxi. Kiválóan alkalmas szivattyú-belépőélek, szállítóvályúk és csúszdák, szivattyú-járókerekek, vibrációs adagolók, termékcsúszdák és surrantók felújítására.
Loctite PC 7226
Kétkomponensű, szürke színű, simítható, karbiddal töltött epoxi bevonóanyag fémfelületek védelmére finom részecskék által okozott kopással szemben.
Loctite PC 7117
Kétkomponensű, ecsetelhető, kerámiatöltésű epoxibázisú bevonóanyag fém alkatrészekhez. Fémfelületek védelme kis méretű részecskék által okozott kopással szemben.