A komplex elektromos gépcsoportok összeszerelésekor elkerülhetetlenek a szennyeződések. Az egyik neves gépjárműipari beszállító vállalatnál egy az Ecoclean cég által a specifikus felhasználói igényeknek megfelelően megtervezett száraztisztító berendezés gondoskodik arról, hogy a szennyrészecskék ne okozhassanak működési zavarokat a szervokormányok későbbi üzemeltetésekor. A messzemenően automatizált folyamat egyúttal igen rövid ütemidőket is lehetővé tesz.
Az üvegipar egyes területein szükség van ívelt üvegfelületek (például egy szélvédő) előállítására, nagy sorozatban, megfelelő minőségben. A termék minősége függ a nyersanyag minőségétől, a megmunkálás pontosságától és végül, de nem utolsósorban a termék (gyártásközi) tisztaságától. Ez utóbbi rendkívül fontos, mert az anyag jellegéből adódóan elsődleges az optikai hibamentesség, melynek alappillére a felületek tisztasága.
Az autóiparban számos tényező befolyásolja az alkatrésztisztításra vonatkozó követelményeket; többek között az elvárt tisztaság, az áteresztőképesség, a rendelkezésre állás, az automatizálhatóság, valamint az egyszerű karbantarthatóság. Mivel klasszikus tömegtermékekről már csak ritkán beszélhetünk, ezért a különböző méretekkel rendelkező különféle alkatrészek egyedi terméktartó megoldásokat igényelnek. Erre a feladatra kiváló példa az autóipari fogaskerekek és tengelyek gyártási művelete.
Az Ecoclean vállalat az EcoCvelox berendezését az alkatrészek sorjamentessége és részecske szintű tisztasága terén egyre növekvő igényekre való költséghatékony válaszként fejlesztette ki. A moduláris felépítése lehetővé teszi a berendezés egyedi igényekre való szabását, valamint jövőbeli bővíthetőségét, így a kombinált nagynyomású sorjátlanítás, tisztítás és szárítás egy kézben történő konfigurálását. Mindezek során 15 másodperces raklaponkénti ciklusidő valósítható meg. A nagynyomású sorjátlanítás gyors és egyszerű offline programozása egy CAD/CAM csatolófelületen keresztül valósul meg, az alkatrészek mozgatását pedig rendkívül dinamikus szállítórendszer végzi – az EcoCvelox mindezekkel új mércéket állít fel.
Az ipari felülettisztításban az ár és a minőség mellett a gyorsaság már régóta meghatározó tényezőnek számít, de az elmúlt években – végre – a környezettudatosság is felzárkózott negyedik döntési kritériumnak. Nem létezik olyan univerzálisan használható technológia, amely minden alkalmazásban optimális eredményekhez vezet, de olyan tudásközpontra már régóta igényt formált a magyar ipar, mint ami jelenleg formálódik a fővárosban. A centrumban megismerhető technológiákról Kisvárday-Papp Miklós, a PROFETT ügyvezető igazgatója beszélt a TechMonitornak.
A működési szempontból kritikus gépjárműrendszerek esztergált alkatrészei a legmagasabb követelményeket támasztják a pontossággal, minőséggel és tisztasággal szemben. Egy francia esztergaműhelyben a havonta nagyjából nyolcmillió elkészített alkatrész mindössze 1 ppm hibaarányáról nemcsak a legmodernebb gyártó- és minőség-ellenőrző gépek, hanem az igényekhez szabott tisztítási megoldások is gondoskodnak.
Az iparban nagy hangsúlyt fektetnek a különböző bevonatokra (mind a megmunkáló szerszámok, mind a késztermékek és a kötőelemek területén), amelyekkel a termékek élettartamát, ellenálló képességét a különböző környezeti behatások ellen radikálisan megnövelhetik. A kötőelemeknél alkalmazott legmodernebb bevonatolási eljárásokról Pócza Zsolt, az UNIRIV Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a TechMonitor olvasóinak.
Az iparban nagy hangsúlyt fektetnek a különböző bevonatokra (mind a megmunkáló szerszámok, mind a késztermékek és a kötőelemek területén), amelyekkel a termékek élettartamát, ellenálló képességét a különböző környezeti behatások ellen radikálisan megnövelhetik. A kötőelemeknél alkalmazott legmodernebb bevonatolási eljárásokról Pócza Zsolt, az UNIRIV Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a TechMonitor olvasóinak.
Egy amerikai műanyagipari gyártó cég példájában ismét bebizonyosodott a különböző szén-dioxid hó befúvásos technológiák hatékonyságának nagymértékű eltérése. Az acp quattroClean rendszerének bevezetése óta a cégnél gyakorlatilag nullára csökkent a bevonatolás előtt megtisztított járművilágítási alkatrészek szennyeződés okozta selejtszáma.
Az autóipar ellátási láncát olyan tevékenységek dominálják, amelyek közvetlenül vagy közvetve az erőátviteli technológiához kapcsolódnak. Az összetevők tisztaságára vonatkozó eltérő követelmények ellenére az ellátási lánc különböző szakaszaiban a forgácsolási folyamatokat jórészt a részecskeeltávolítást célzó technológiák dominálják. A felületi filmréteg mindeddig kevés figyelmet kapott, de ez a szemlélet változóban van. A változó gyártási módszerek és mobilitási koncepciók, valamint néhány más trend új követelményprofilt hoznak létre, ami kikényszeríti a változást. Felmerül persze a kérdés, hogy merre tart az ipari tisztítástechnika.
A februári összesítés szerint már több mint 550 kiállító cég jelezte részvételét a Karlsruhei Kiállítási Központban az idei PaintExpo szakvásáron a folyékony- és porfestés, valamint a tekercselt burkolatok területeiről. Az ismételten rekordokat döntögető kiállításról idén is összeállítottunk egy technológiai összképet.
A festési és bevonatolási folyamatok esetében a világ minden táján azonos a cél: az egységköltségek csökkentése. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a meghatározott felületi minőséget és termelékenységet a lehető legkevesebb anyag- és energiafelhasználással érjük el. Ennek kulcsa a folyamatsoron belüli összes lépés optimalizálása.
A felület épsége az egyetlen olyan alkatrész-tulajdonság, ami a környezeti tényezők hatására gyártás után is megváltozhat. Fontos tehát, hogy ne csupán elérjük a megcélzott felületi jellemzőket, hanem meg is tartsuk egészen addig, amíg az alkatrész a fogyasztóhoz, vagy a feldolgozási lánc egy újabb szakaszához el nem érkezik.
Az autóiparban a meghajtóegységek szemcseszórása hagyományos módon sűrített levegős szóróberendezésekkel történik. A Rösler egy francia autógyártónak olyan szemcseszóró berendezést tervezett, amelyben a szóróanyagot turbinák gyorsítják fel. Ezzel nem csupán 30 százalékos energiamegtakarítást lehet elérni, hanem a szórókapacitás is kereken 50 százalékkal növekszik. Utóbbi lehetővé teszi, hogy az előírt óránkénti 240 alkatrészt biztonságosan, egy berendezésben lehessen megmunkálni.
Az alkatrészek tisztaságára vonatkozó előírások ma már számos ágazatban maguktól értetődők. Elsősorban a tisztítóközeg kiválasztásától függ, hogy ezeknek a követelményeknek a teljesítéséhez milyen pénzügyi, műszaki és személyi ráfordítás szükséges. A szennyeződéstől függően itt az oldószerek jelentik a gazdaságosabb és tartósabb alternatívát.
Az alkatrészek hatékony tisztítása napjainkra gyakorlatilag minden gyártó számára kulcsfontosságú lett, nem utolsósorban azért, mert a tisztaság mércéje is folyamatosan emelkedik. A szennyeződések eltávolítása kritikus tényező a soron következő megmunkálási feladatok és ezzel a késztermék minősége szempontjából. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a költségnyomás is fokozódik. A gyártók tehát két tűz közé kerültek. Megoldást jelenthet a mosórobotok alkalmazása.
Az innováció minden vállalat számára kihívást jelent. Egy forradalmian új termék vagy fejlesztés szinte megfoghatatlan azoknak, akik egyedül vágnak neki.
A fejlett autóipari vállalatok céljai között egyszerre jelenik meg az ökológiai egyensúly fenntartása, a hatékonyság növelése és a minőség továbbfejlesztése. A hármas cél a festési eljárásokra és -technológiákra is kiterjed. Az autóipari bevonattechnológia egyre fejlettebb megoldásairól Gianni Ponta, a PPG Industries Automotive Coatings technológiai igazgatója beszélt a TechMonitornak.
Az ipari tisztítástechnológia immár tizenharmadik alkalommal megrendezett vezető szakvásárán idén 15 országból 254 kiállító mutatta be legújabb termékeit és szolgáltatásait. Az általuk elfoglalt 6 800 m2 kiállítási terület 3 százalékos növekedést jelentett 2014-hez képest.
Közös standdal és közös fellépéssel demonstrálta közel másfél éves magyarországi együttműködését a tisztítószereket gyártó NICRO Kft. és az ultrahangos tisztítóberendezéseket előállító szlovákiai NOTUS - POWERSONIC. Az együttműködés előnyeiről és a tisztítástechnológia hazai piacáról a két ügyvezető, Kötél László és Patay László beszélt a TechMonitornak.
Az ipari felületek és alkatrészek környezetkímélő tisztítása az intenzív gyártási folyamatok meghatározó elemét képezi, ezért a gyártók folyamatosan keresik azokat a technológiai megoldásokat, melyek hatékonyan, ugyanakkor gazdaságos módon felelnek meg a tisztasági követelményeknek. Cikkünkben két technológia, a közel félévszázados múltra visszatekintő szárazjég-szórásos, és az alig másfél évtizede létező lézeres felülettisztítás lehetőségeit mutatjuk be.
2015. június 30-ig kedvezményesen foglalhatja le helyét az AUTOMOTIVE HUNGARY Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállításra!
Az nem újdonság, hogy a KUKA robotok autókat gyártanak. Az viszont már hír, hogy autókba szerelik őket, mégpedig egy, a kormányoszlop szerepét betöltő könnyűszerkezetes robot formájában. Az ötletet a svájci Rinspeed autógyártó cég valósította meg egyedülálló koncepcióautójában. A BMW i3 alapján készült Rinspeed Budii koncepciótanulmányban a svájci újítók a KUKA robotokra számítanak. A kormány az érzékeny és alkalmazkodó könnyűszerkezetes KUKA LBR iiwa roboton van elhelyezve. Ezáltal a jármű teljes szélességében eltolható, így lehetővé válik, hogy hol a sofőr, hol az utas kormányozzon. És ez még nem minden: Ha a kormányt tartó LBR iiwa robotot középre helyezik, a Budii önműködően közlekedik. A könnyűszerkezetes robot elméletileg végtelen számú beállítási lehetőséget rejt. Így akár rakodóasztalként vagy előzékeny inasként is szolgálhat. A Rinspeed autóipari agytröszt számára a Budii robotkarja gondolatébresztő jelkép.
A FANUC legújabb fejlesztésének számító CR-35i A kollaboratív robot 35 kg-os teherbírása révén már az ipari megmunkálási folyamatok során is alkalmazható. Az új modell véget vetett a kollaboratív robotokat az alacsony terhelhetőségű ipari robotok közé soroló kategorizálásnak. A CR-35i A kollaboratív robot iránt is az autóipari vállalatok mutatják a legnagyobb érdeklődést.
Kína gyártóüzemeiben 2017-ben már több ipari robot fog működni, mint az Európai Unióban, illetve Észak-Amerikában. Az üzembe helyezett egységek száma a mai 200 ezerről több mint 400 ezerre növekszik. összehasonlításképpen: Észak-Amerikában ez a szám 300 ezerre, míg Európa öt legnagyobb gazdaságában 340 ezerre emelkedik.
A 3M, a világ egyik legnagyobb gyártóbázisával rendelkező vállalata megnyitotta Innovációs Központját Budapesten, az Infoparkban. Az Innovációs Központban a 3M megoldásokon és alkalmazási területek bemutatásán keresztül ismerteti meg a látogatókat – a vállalat forgalmazóit, végfelhasználóit, illetve további partnereit, valamint a későbbiekben egyes felsőoktatási intézmények hallgatóit – a vállalat teljes portfóliójával.
A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) adatai szerint világszerte növekvő trendet mutat az ipari robotok iránti igény. 2014-ben a jelentések szerint több mint 200 ezer ipari robotot telepítettek a világon. Ez 15 százalékkal több a 2013-asnál.
Az igus egy olyan, speciálisan a tisztatérhez konstruált energialáncot mutat be, amely igen jó védelmet nyújt az elkopás ellen és a rendszer teljes letömítését teszi lehetővé. Ezért elnyerte a legmagasabb, ISO 1 tisztatéri osztály tanúsítványt.
2013: 179 000 értékesített ipari robot – 2014: további növekedés várható
Jelentős tranzakcióra készül a német Kuka Robotics. A világ egyik piacvezetője a robotgyártás és automatizálási rendszerek területén szándéknyilatkozatot írt alá az ugyancsak német Reis Group Holding GmbH-val, utóbbi cég 51 százalékos üzletrészének felvásárlásáról.
Félmilliárd forintot megközelítő beruházással fejleszti technológiáját és bővíti infrastruktúráját, valamint dolgozói létszámát az észak-amerikai központú, autóipari bőrgyártással foglalkozó Eagle Ottawa Szolnokon.
A gépjárműgyártásban felhasznált energia 70 százalékát a fényezési folyamat emészti fel. Az energiafelhasználás 75 százalékos csökkentése nem csak a működési költségek jelentős mértékű visszaesését vonja maga után, de a szénkibocsátást is redukálja. A Volkswagen pozsonyi gyárüzemében található Eisenmann festőműhely a bizonyíték arra, hogy mindez lehetséges. Az E-Scrub elektrosztatikus túlszórás szeparáló rendszere kulcsfontosságú szerepet tölt be a hatékony erőforrás felhasználásban.
Bő két év múlva diplomáznak a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karának (GAMF) első járműmérnök hallgatói. A képzés fiatal, a sikere azonban máris nagy. Dr. Belina Károly tanszékvezetővel, a főiskola dékánjával a siker miértjeiről beszélgettünk, és arról, hogy milyen felülettechnikai ismeretekkel kell rendelkeznie egy járműmérnöknek.
A fényezés több mint védőréteg: meghatározza a jármű külső megjelenését, és ezáltal a vásárló első benyomását is. Ugyanakkor a fényezés az egyik leginkább energiaigényes folyamat a gépjárműgyártásban. Ennek eredményeképpen a fényezési technológiák iparága olyan megoldásokon dolgozik, amelyek elősegítik az erőforrások hatékony felhasználását, és ezzel párhuzamosan optimalizálják a minőséget.
Az európai gépjárműiparban jelenleg is átrendeződés zajlik, amelynek egyik hozadéka, hogy a kelet-közép-európai térség egyre nagyobb szeletet hasít ki magának – olvasható a PwC, a világ vezető pénzügyi tanácsadó cégének április 11-én bemutatott tanulmányában.
A nagy autógyártók kiszolgálására 150 kínai és nemzetközi vállalatnak székhelyet biztosító kutatás-fejlesztési központ nyílik a kelet-kínai Sanghajban.