A hatékonyság újraértelmezése a gépjárműfényezésben

70 százalékkal kevesebb energiafelhasználás, 85 százalékkal alacsonyabb vízfogyasztás

2013. augusztus 22., csütörtök, 18:05

Címkék: autóipar Eisenmann felületkezelés fényezés festék

A gépjárműgyártásban felhasznált energia 70 százalékát a fényezési folyamat emészti fel. Az energiafelhasználás 75 százalékos csökkentése nem csak a működési költségek jelentős mértékű visszaesését vonja maga után, de a szénkibocsátást is redukálja. A Volkswagen pozsonyi gyárüzemében található Eisenmann festőműhely a bizonyíték arra, hogy mindez lehetséges. Az E-Scrub elektrosztatikus túlszórás szeparáló rendszere kulcsfontosságú szerepet tölt be a hatékony erőforrás felhasználásban.

 
A fenntarthatóbb termelésért tett erőfeszítéseik során az autógyártók előtérbe helyezték a szennyezőanyag-kibocsátás visszaszorítását és az erőforrásokkal való takarékoskodást. Ez a szempont nyilvánvaló volt a Volkswagen – up! és egyéb kompakt modellek gyártásában is fontos szerepet betöltő – pozsonyi gyárában az új festő gépsor létesítésére kiírt tenderfelhívásánál is. A bemutatott, tartósan erőforrás-hatékony megoldásának alapján az Eisenmannt választották a festőműhely kivitelező fővállalkozójának. A hagyományos fényezési eljárásokhoz képest az Eisenmann technológiájának alkalmazásával akár 75 százalékos energiamegtakarítás is elérhető. Mindemellett a vízfelhasználást is körülbelül 87 százalékkal csökkenti. Mindez elsősorban az innovatív E-Scrub elektrosztatikus túlszórás szeparáló rendszernek köszönhető. Az Eisenmann által kínált megoldással nem csak lényeges anyagi megtakarítás érhető el, de ideális feltételeket is teremt a járműfényezési folyamathoz. A fehér kabinokat az előkezelő és galvanizáló soron az Eisemann E-Shuttle névre keresztelt berendezése szállítja végig.
 

Hatékony levegő visszakeringtetés

Az új festőműhelyt évi 150 000 autókarosszéria fényezéséhez tervezték. A Volkswagen „Process 2010” fényezési eljárásával összhangban itt is alapozó nélkül történik a rétegfelhordás. A festési folyamat során kifújt, túlszórt festéktartalmú levegőt kiszívják, majd a festőfülkében található rács alatt elhelyezett szeparáló rendszerbe vezetik. Az E-SCRUB maximális szétválasztási hatékonysága minimális nyomásveszteséggel párosul, ami lehetővé teszi, hogy a rendszer 95 százalékban visszakeringetett levegővel üzemeljen.
 
Az új E-Scrub elektrosztatikus szeparáló rendszer használatával kivételesen magas szétválasztási
arány érhető el minimális nyomásveszteség mellett.
Ez a levegő akár 95 százalékának visszakeringtetése mellett teszi lehetővé az üzemeltetést

 

Szűrők helyett magasfeszültség

A rendszer nagyfokú hatékonysága az ötletes működési elvnek köszönhető. A festőzónában keletkező összes túlszórt festék bekerül az E-Scrub egységbe. A túlszórt festéket tartalmazó levegő váltakozva elhelyezett aktív és passzív elemekből álló rendszeren halad keresztül. Az aktív elemek részét képező magasfeszültségű huzalok negatív töltést adnak a festékrészecskéknek. Ennek eredményeképpen a passzív, leföldelt és elválasztószerrel bevont szeparátor lemezek magukhoz vonzzák és megtartják
őket. Miután a festékrészecskéket a speciális kinyomó rendszer eltávolította, az elválasztószer nagy részét egy szivattyú visszapumpálja a szeparáló modulokhoz. A mechanikus szűrő rendszerek kiiktatásával az E-Scrub folyamatos, nyomásingadozás nélküli légáramlást tud biztosítani a festőfülkékben. Ez optimális feltételeket teremt a kiváló minőségű rétegfelhordáshoz. Ezen túlmenően a szeparáló rendszer nem változtatja meg jelentős mértékben a levegő állapotát, ami annyit jelent, hogy a megtisztított levegő egy újrakeringtető ventilátor segítségével beszívható és visszakeringtethető a festőfülkébe. 
 
A hagyományos nedves gáztisztító rendszerekhez képest az E-Scrub akár 75 százalékkal
kevesebb energiát és akár 87 százalékkal kevesebb vizet fogyaszt.
Ezenfelül az innovatív szeparáló rendszer kevesebb hulladékot termel
 

Jelentős mértékű megtakarítások

A Pozsonyban üzembe helyezett új festősor nagyjából 80 százalék visszakeringtetett és 20 százalék friss levegővel üzemel. A gyár egyéb területeiről, például a minőségbiztosítási részlegtől érkező friss levegőt felhasználás előtt előkészítik. Ennek különösen a levegőellátással járó energiafelhasználás jelentős mértékű csökkentésében van szerepe a légbeszívó/kivezető rendszerekhez képest – átlagosan évi 50 000 MWh-ról mindössze 11 000 MWh-ra. Ezzel összefüggésben a kibocsátott CO2 mennyisége is csökken. Az E-Scrub a vízfogyasztást is visszafogja – a nedves gáztisztító berendezések által éves szinten elhasznált mintegy 60 000 köbméterről 7500 köbméterre évenként. A rendszer mindemellett sokkal kevesebb vegyszer használatát igényli.
 

Drámaian csökkent részecskekibocsátás

Az elektrosztatikus szétválasztó rendszer még a legapróbb festékrészecskéket is képes kivonni a levegőből. A levegő visszakeringtetésével a pozsonyi Volkswagen gyár részecskekibocsátása az alapréteg és a fedőréteg felhordása során is 0,3 mg/m3 alatt marad. Ez az adat messze elmarad a német levegőtisztaság-védelmi irányelvekben  (TA-Luft) meghatározott 3 mg/m3 megengedett határértéktől.
 

Kevés hulladék

Az újrafelhasznált elválasztószer kivételével az E-Scrub semmilyen más vegyszert nem igényel ahhoz, hogy a festékrészecskéket kivonja a levegőből, ezáltal kevesebb hulladékot termel. A festék szilárd anyag tartalmától függően egy kilogrammnyi túlszórás elektrosztatikus szétválasztása során kevesebb mint egy kilogramm festékiszap keletkezik, míg a szárazmosás során több kilogrammnyi hulladéktól kell megszabadulni. Ennek a tulajdonságának köszönhetően a rendszer mindamellett, hogy csökkenti a szénkibocsátást és a működési költségeket, a környezet védelméhez is hozzájárul. A felsorolt előnyök fényében Európa legnagyobb autógyártója Brazíliában és Kínában létesülő új festőműhelyeiben is tervezi az Eisenmann elektrosztatikus túlszórás szétválasztó rendszerének üzembe helyezését.
 
A szeparáló modulok váltakozva elhelyezett aktív és passzív elemekből épülnek fel.
Az aktív elemek nagyfeszültségű vezetékeken keresztül kapják az áramot, és potenciálfallal vannak felszerelve. A passzív oldal földelt, elválasztószerrel bevont szeparátor lemezből áll
 

E-Shuttle: megoldás az előkezelési folyamat optimalizálására

A kocsiszekrényeket az előkezelés és elektrolitikus bevonás folyamatain végigszállító E-Shuttle rendszer az erőforrások megóvásában és a bevonatkészítés minőségének maximalizálásában is szerepet játszik. Mivel minden egyes karja három szabadon programozható tengely mentén mozgatható (vízszintesen, függőlegesen és körben), illetve saját vezérlőegységgel rendelkezik, a merítési ívek és időtartamok egyedileg állíthatók be bármilyen karosszériatípushoz. Az E-Shuttle rendszer rugalmas kezelhetősége a hagyományos, rögzített himbás szállítóláncokhoz képest gyorsabb merítést és kiemelést tesz lehetővé. Mindemellett leküzdi a nehezen elérhető lyukak és rovátkák kapcsán felmerülő nehézségeket. Az egyes darabokra szabottan, egyedileg beállított mozgási szekvenciák gondoskodnak a tökéletesen egyenletes bevonásról, kevesebb zárvány képződése mellett és kevesebb erő kifejtésével a felületi illesztésekre. A fürdő időtartama szintén csökkenthető a himbás szállítóláncot alkalmazó rendszerekhez képest, ami a folyamat folyadékigényének csökkenését vonja maga után. Ez szintén környezetkímélő megoldásnak számít, és a működési költségeket is alacsonyan tartja, mivel kevesebb víz-, vegyszer- és energiafelhasználással jár.
 
Doris Schulz
www.eisenmann.com
A cikk megjelent a FELÜLET című magazin 2013. májusi számában
Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek